«Σε καθέναν από μας κρύβεται ένας εχθρός του λαού»*
«Ο εχθρός του λαού»
Ερρίκου Ίψεν
Σκην. Τόμας Όστερμάιερ
(Σάουμπούνε)
Φεστιβάλ Αθηνών 2013
«Έχουμε να κάνουμε
μ’ έναν πολιτισμό, κλινικά νεκρό»: αυτή η διαπίστωση, εναρκτήρια φράση
του κειμένου «Η επικείμενη εξέργεση», το οποίο ενσωματώθηκε στην
παράσταση, συνιστά την πεμπτουσία της προσέγγισης Όστερμάιερ σ’ αυτό το
κλασικό έργο του παγκόσμιου θεάτρου. Τι κι αν η αποτύπωση λοιπόν
ολόκληρης της πολιτισμικής κατάρρευσης σε μια μόνο παράσταση μοιάζει
ζητούμενο αλαζονικό κι ανέφικτο; Ο Όστερμάιερ το πέτυχε σε μια παράσταση
δύο ωρών και κάτι.
Ο Ίψεν, στο έργο του, περιγράφει τι συμβαίνει σε μια επαρχιακή πόλη κι ανάμεσα σε δύο αδέρφια όταν τα ιαματικά λουτρά, απ’ τα οποία η πόλη ζει και θάλλει, αποδεικνύονται μολυσμένα κι ακατάλληλα. Η ανακάλυψη γίνεται από τον κεντρικό χαρακτήρα, το γιατρό Δρ. Στόκμαν, ο οποίος με αίσθημα ευθύνης επιδιώκει να γνωστοποιήσει το γεγονός και ν’ αποκαταστήσει την ανωμαλία, ερχόμενος έτσι σε σύγκρουση με τον δήμαρχο αδερφό του κι ακολούθως με τον Τύπο, τα σωματεία κι ολόκληρη την κοινωνία. Αν και είναι αυτός που έχει το δίκιο και την αλήθεια με το μέρος του, ο Δρ. Στόκμαν δεν κατορθώνει ν’ αποτρέψει τον αποκλεισμό του.

Όσο για τη σκηνική
αποτύπωση, αυτή πρόδιδε μια εντονότατη επιρροή απ’ τον κινηματογράφο. Το
μόνο που έλειπε, θαρρείς, ήταν το λευκό πανί, αν και, έως και αυτό, το
αντικαθιστούσε μαύρο διαφανές παραπέτασμα. Ο θεατής αισθανόταν να
παρακολουθεί με τηλεσκόπιο το απέναντι διαμέρισμα και τη ζωή μιας
οικογένειας. Βαθμός φυσικότητας/καθημερινότητας 100% και πλέον.
Ξεχωριστός ο ρόλος της μουσικής –εν είδει σύγχρονων αγγλόφωνων
τραγουδιών–, κάποτε ζωντανής, δια στόματος και χειρών των ίδιων των
ηθοποιών. Το φιλί ανάμεσα στον φίλο και τη σύζυγο του Στόκμαν,
προκειμένου να δηλωθεί η κρίση στις οικογενειακές σχέσεις και το θεσμό
του γάμου, έμεινε μετέωρο. Δίχως δηλωμένο υπόβαθρο και συνέχεια,
λειτούργησε ως αχρείαστη υποσημείωση στο περιθώριο. Πρωτότυπη η ιδέα του
Πάπελμπάουμ για την αντικατάσταση μέρους των σκηνικών από ζωγραφιές
αντίστοιχων αντικειμένων σε μαυροπίνακα, καθώς και η χρήση του
τελευταίου από τους ίδιους τους ηθοποιούς για το διαχωρισμό σκηνών και
χρονικών προσδιορισμών.
Οι ηθοποιοί, σε
γενικές γραμμές, καλοί, επαρκείς για τους ρόλους τους, δίχως όμως ένα
αποτέλεσμα εκθαμβωτικό. Η συγκεκριμένη, βέβαια, σκηνοθεσία, με έμφαση
στο τώρα, τη φυσικότητα και, κυρίως, στο περιεχόμενο του έργου (τόσο
σπάνιο στην Ελλάδα!), διευκόλυνε τους ηθοποιούς. Ξεχωρίσαμε τον Τόμας
Μπάντιγκ ως απολαυστικά ειρωνικό και πικρόχολο Μόρτεν Κιλ, τον Ίνγκο
Χούλσμαν ως λαλίστατο, έξω φρενών δήμαρχο (ουδέποτε ακούσαμε Γερμανό να
μιλάει με μεγαλύτερη ταχύτητα!), και τον Ντέιβιντ Ρούλαντ που επωμίστηκε
επιτυχώς τον ad hoc διάλογο με το ελληνικό κοινό.
«Σε καθέναν από μας κρύβεται ένας εχθρός του λαού»* είναι μάλλον το μήνυμα του Όστερμάιερ. Δεκτόν, έστω και ως κάτι εν δυνάμει ον. Ωραία λοιπόν, το βρήκαμε το αγκάθι. Τώρα, τι κάνουμε γι’ αυτό;
*Τίτλος σχετικού άρθρου του Μίχαελ Ράαμπ
Έλενα Σταγκουράκη
Πρώτη δημοσίευση: Περιοδικό "Φρέαρ" (http://frear.gr/?p=1178)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου