ΤΟΝ ΙΟΥΛΙΟ τοῦ 2012 τὸ περιοδικὸ Πλανόδιον ὕστερα
ἀπὸ 26 χρόνια καὶ 52 τεύχη σταμάτησε τὴν ἔκδοσή του. Τὸ
σκεπτικὸ τοῦ σταματήματος τῆς ἔκδοσης καὶ κάποιες ἄλλες
σκέψεις τοῦ ἐκδότη του μπορεῖ ὁ ἀναγνώστης τῶν γραμμῶν αὐτῶν νὰ
δεῖ τόσο στὴν ἀποχαιρετιστήριο εὐχαριστήρια ἐπιστολὴ τοῦ περιοδικοῦ πρὸς τοὺς συνδρομητές του, ὅσο καὶ στὴν συνέντευξή του πρὸς τὴν Ὄλγα Σελλᾶ στὴν Κυριακάτικη Καθημερινὴ τῆς
29ης Σεπτεμβρίου 2013. Ἦταν μιὰ ὥριμη κίνηση ποὺ
ἀποδέσμευσε χρόνο γιὰ ἄλλες πιὸ προσωπικὲς δημιουργικὲς
δραστηριότητες τοῦ διευθυντῆ του, καὶ ταυτόχρονα —μολονότι
κάτι τέτοιο δὲν εἶχε προσχεδιαστεῖ— ἔδωσε τὴν εὐκαιρία σὲ
μιὰ ὁμάδα νεώτερων τακτικῶν συνεργατῶν του νὰ τὸ
«ἀναβιώσουν» μὲ νέο τίτλο ποὺ ὡς συνέχεια παραπέμπει στὸν κόσμο τῶν ἀξιῶν τοῦ παλιοῦ.
Ἔτσι τὸ Νέο Πλανόδιον μὲ ἐκδότη καὶ διευθυντὴ τὸν Κώστα Κουτσουρέλη καὶ συντακτικὴ ὁμάδα τοὺς Γιῶργο Βαρθαλίτη, Κωνσταντῖνο Πουλῆ, Ἕλενα Σταγκουράκη καὶ Λεωνίδα Σταματελόπουλο ἔκανε μέσα στὸν χρόνο ποὺ διανύουμε τὰ δύο πρῶτα του βήματα. Μὲ τὰ δύο μέχρι στιγμῆς τεύχη του τὸ Νέο Πλανόδιον προεκτείνει
ἐνδυναμώνοντας τὶς καλύτερες πλευρὲς τοῦ παλιοῦ. Τὸ σοβαρὸ
δοκίμιο, τὸν προσωπικὸ ἀνεξάρτητο στοχασμό, τὴν ἀδέσμευτη
ἀπὸ τὰ συμβατικὰ ἤθη κριτική, τὴν φιλόδοξη μετάφραση. Οἱ
παλαιοὶ φίλοι του ποὺ στὴν αἰσθητικὴ τοῦ ἐξωφύλλου καὶ τὴν
ἀπόχρωση τοῦ χαρτιοῦ, ὅπως καὶ στὸν λιτότατο ἐσωτερικὸ
εἰκαστικὸ διάκοσμο, βλέπουν μιὰ αἰσθητικὴ ὀπισθοχώρηση
τοῦ ἐντύπου, θὰ ἄξιζε νὰ πᾶνε πολὺ πίσω στὸν χρόνο καὶ νὰ δοῦνε
τὴν αἰσθητικὴ τῶν πρώτων τευχῶν τοῦ Πλανόδιου καὶ τοῦ συναφοῦς ἔν τινι μέτρῳ πρὸς αὐτὸ περιοδικοῦ Κριτικὴ καὶ Κείμενα,
ποὺ προηγήθηκε, γιὰ νὰ διαπιστώσουν ὅτι ἡ σημειολογία τῆς
ἀναδίπλωσης αὐτῆς εἶναι μιὰ ἐξεικόνιση τῆς ἐπίτασης στὴν
ἐπιδίωξη τοῦ οὐσιώδους στὸν κόσμο τῶν γραμμάτων.
Ὁ ἀναγνώστης ποὺ πέρα ἀπὸ τὸ ἐξώφυλλο γνώρισε καλὰ τὴ δομὴ τῆς ὕλης τοῦ παλαιοῦ Πλανόδιου θὰ
διαπιστώσει ὅτι ὁ νέος συνεχιστής του ἀκολουθεῖ
ἁδρομερῶς τὴν ἐσωτερικὴ συγκρότησή της, ἐξασφαλίζοντας τὸ
αἴσθημα τῆς συνέχειάς του ὡς ἐντύπου σὲ βαθύτερο ἐπίπεδο,
ἐνῶ ὁ νέος ὑπότιτλός του Ἰδέες. Κριτική. Λογοτεχνία.
δίνει μὲ τὴν σωστὴ σειρὰ σπουδαιότητας τὸ ζητούμενο ἑνὸς
σύγχρονου περιοδικοῦ λόγου ποὺ θέλει νὰ εἶναι πράγματι
διαφορετικό.
Ἡ αἰσθητότερη διαφορὰ πρὸς
τὸ παλιὸ εἶναι ἡ σημαντικὴ —ἕως τώρα, τουλάχιστον— μείωση
τῆς πρωτότυπης ἑλληνικῆς λογοτεχνικῆς ὕλης. Θυμᾶμαι τὸν
Νίκο Φωκᾶ ποὺ μοῦ ἔλεγε —σίγουρα μὲ δόση ὑπερβολῆς—πὼς ἡ
πραγματικὰ καλὴ ποίηση μιᾶς χρονιᾶς ἀπὸ αὐτὴ ποὺ
δημοσιεύεται στὰ περιοδικὰ (ἢ μήπως ἐννοοῦσε μόνον στὸ Πλανόδιον;…)
δὲν θὰ ξεπερνοῦσε τίς… ἑφτὰ σελίδες! Ἀναλόγως
ἐπιφυλακτικὴ γιὰ τὶς λογοτεχνικές ἐπιλογές τοῦ
περιοδικοῦ ἦταν ἡ γνώμη τοῦ Γιάννη Βαρβέρη – καὶ τὸ μόνο ποὺ
μὲ παρηγοροῦσε ὡς ἐκδότη, πέρα ἀπὸ τὸ προσωπικό μου αἴσθημα
βεβαιότητος γιὰ κάποιες ἐπιλογές μου, ἦταν ἡ σὲ μεγάλο
ποσοστὸ ἀδυναμία τῶν φίλων τῆς συντεχνίας νὰ συμπέσουν στὰ
καλά, τὰ μέτρια καὶ τὰ κακὰ κάθε τεύχους!… Ἀλλὰ ἀκόμη καὶ
ἄριστα νὰ ἦταν τὰ πρωτότυπα ἕλληνικὰ ποιήματα καὶ
διηγήματα, δὲν θὰ ἔπαυαν νὰ ἀποτελοῦν τὸ πιὸ ἐναλλάξιμο καὶ
δυνητικὰ ἀποκλίνον ὡς πρὸς τὴν ταυτότητα τοῦ ἐντύπου
κομμάτι τῆς ὕλης, ἀφοῦ εἶναι τοῖς πᾶσι γνωστὸ ὅτι τὴν
συντριπτικὴ πλειοψηφία τῶν λογοτεχνικῶν ὑπογραφῶν
μοιράζεται ἐναλλὰξ τὸ σύνολο σχεδὸν τῶν λογοτεχνικῶν
ἐντύπων τοῦ «χώρου».
Τὸ ἔργο ποὺ ἔχει ἀναλάβει ὁ
νέος ἐκδότης καὶ οἱ ἄμεσοι συνεργάτες του δὲν εἶναι διόλου
εὔκολο, ὄχι μόνο διότι προσέρχονται νὰ ὑπηρετήσουν στὰ
γράμματα μιὰ ὑπόθεση πού, ἐνῶ ἀπαιτεῖ ὑψηλὴ ὑπευθυνότητα
καὶ πνευματικὸ μόχθο, δυσκολεύει τὶς συμβατικὲς ἀνθρώπινες
σχέσεις (ἂν καὶ εἶναι κυρίως ἡ στάση αὐτὴ ποὺ δημιουργεῖ τὸ λογοτεχνικὸ πρόσωπο ἀντὶ τοῦ «ἀναγνωρίσιμου» προφίλ
ποὺ ἀγωνιωδῶς ἐπιζητoῦν σχεδὸν οἱ πάντες), ἀλλὰ καὶ διότι
—πρὸς ἔπαινόν τους— δὲν ἐξαρτοῦν οἰκονομικὰ τὴν ἔκδοσή τους
παρὰ μόνον ἀπὸ τὶς προσωπικές τους δυνάμεις καὶ ἀπὸ ὅσους
φιλαναγνῶστες συμπαρίστανται —καὶ μέλει νὰ συμπαρασταθοῦν—
ὡς ἀγοραστὲς καὶ συνδρομητές, κάτι ποὺ πάντα συνέβαινε καὶ μὲ τὸ
παλαιὸ Πλανόδιον.
***
Ἐὰν μὲ τὸ πρῶτο του τεῦχος τὸ Νέο Πλανόδιον ἔδωσε
ἕνα καλὸ δεῖγμα τῶν προθέσεων καὶ τῶν δυνατοτήτων του, μὲ τὸ
δεύτερο κατέθεσε στὰ γράμματά μας ἕνα στιβαρὸ τεκμήριο τῶν
ἱκανοτήτων του – ποὺ μοιραῖα θὰ «δικάζει» καὶ τὰ ἀμέσως
ἑπόμενα βήματά του… Φυσικὰ καὶ γιὰ τὰ ἀξιολογότερα
περιοδικὰ τοῦ εἴδους ὑπάρχουν τὰ καλύτερα καὶ τὰ λιγότερο
καλὰ τεύχη. Μόνον ἔτσι καταφέρνεις νὰ συνεχίζεις…
Ἐμεῖς τοῦ εὐχόμαστε νὰ ἔχει κάθε φορὰ ἔστω καὶ λίγα ἀλλὰ πράγματι οὐσιαστικὰ καὶ σημαντικὰ νὰ μᾶς πεῖ!
17 Αὐγούστου 2014
Περισσότερα στο σύνδεσμο: http://bonsaistoriesflashfiction.wordpress.com/planodion-trechonteychos/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου