Φλόριαν Μάιμπεργκ (Florian Meimberg): Συνέντευξη στὸ
«Πλανόδιον-Ἱστορίες Μπονζάι»
Μιὰ συνομιλία τῆς Ἕλενας Σταγκουράκη μὲ τὸ δημιουργὸ τῶν «μικρῶν ἱστοριῶν» Φλόριαν Μάιμπεργκ (Florian Meimberg), γιὰ τὸ ἱστολόγιο «Ἱστορίες Μπονζάι»
ΣΕ ΔΙΑΛΕΙΜΜΑ ΤΟΥ ἀπ’ τὴ δουλειά,
συναντήσαμε τὸν Φλόριαν Μάιμπεργκ, προκειμένου νὰ τοῦ
θέσουμε κάποια ἐρωτήματα σχετικὰ μὲ τὶς «μικρὲς ἱστορίες»
του. Φιλικός, ἄνετος κι ἐξοικειωμένος πλέον μὲ τὸ ρόλο του ὡς
συνεντευξιαζόμενου, δέχτηκε εὐχαρίστως νὰ ἀπαντήσει τὶς
ἐρωτήσεις μας καὶ νὰ μᾶς παρουσιάσει τὶς «μικρὲς ἱστορίες» του
ἀπ’ τὴ δική του σκοπιά.
Ε.Σ: Πῶς βιώνετε τὴ σχέση σας μὲ τὴ
λογοτεχνία; Ξεκινήσατε νὰ γράφετε, ἔχοντας κατὰ νοῦ ὅτι οἱ
«μικρὲς ἱστορίες» συνιστοῦν λογοτεχνικὰ κείμενα ἢ
πρόκειται —τουλάχιστον σὲ πρῶτο στάδιο— γιὰ κάτι ποὺ
προέκυψε, μιὰ ἀλήθεια ὑποσυνείδητη;
Φ.Μ: Ἀνέκαθεν ἔγραφα, καὶ μάλιστα μ’ εὐχαρίστηση, ἀκόμα κι ὅταν δὲν ἐπρόκειτο γιὰ λογοτεχνία. Γράφω ἐπίσης πολὺ στὸ πλαίσιο τῆς δουλειᾶς μου, ὅπου μάλιστα πρέπει νὰ ἀφηγοῦμαι μὲ τὴ μέγιστη δυνατὴ συντομία. Ὡστόσο, ἡ συγγραφὴ τῶν «μικρῶν ἱστοριῶν» εἶναι μιὰ ἀπόλυτα συνειδητὴ προσπάθειά μου νὰ ἀσχοληθῶ μὲ τὴν ἀφήγηση, κατὰ τρόπο σὲ αὐτὴν τὴν περίπτωση διαφορετικό. Πρόκειται, ἐπιπλέον, γιὰ ἐπίπονη διαδικασία, καθὼς ὑπάρχουν φορὲς ποὺ ἡ ὁλοκλήρωση μιᾶς τέτοιας ἱστορίας, ἂν καὶ –ἢ ἀκριβῶς ἐπειδή– εἶναι τόσο μικρή, διαρκεῖ πολὺ καιρό. Τὸ ἐρέθισμα μπορεῖ νὰ δοθεῖ μιὰ ὁποιαδήποτε στιγμή, ὅμως τυχαίνει ἱστορίες νὰ βρίσκονται στὸ στάδιο τῆς ἐπεξεργασίας γιὰ πολὺ καιρὸ πρὶν τὴν δημοσίευσή τους στὸ twitter.
Φ.Μ: Ἀνέκαθεν ἔγραφα, καὶ μάλιστα μ’ εὐχαρίστηση, ἀκόμα κι ὅταν δὲν ἐπρόκειτο γιὰ λογοτεχνία. Γράφω ἐπίσης πολὺ στὸ πλαίσιο τῆς δουλειᾶς μου, ὅπου μάλιστα πρέπει νὰ ἀφηγοῦμαι μὲ τὴ μέγιστη δυνατὴ συντομία. Ὡστόσο, ἡ συγγραφὴ τῶν «μικρῶν ἱστοριῶν» εἶναι μιὰ ἀπόλυτα συνειδητὴ προσπάθειά μου νὰ ἀσχοληθῶ μὲ τὴν ἀφήγηση, κατὰ τρόπο σὲ αὐτὴν τὴν περίπτωση διαφορετικό. Πρόκειται, ἐπιπλέον, γιὰ ἐπίπονη διαδικασία, καθὼς ὑπάρχουν φορὲς ποὺ ἡ ὁλοκλήρωση μιᾶς τέτοιας ἱστορίας, ἂν καὶ –ἢ ἀκριβῶς ἐπειδή– εἶναι τόσο μικρή, διαρκεῖ πολὺ καιρό. Τὸ ἐρέθισμα μπορεῖ νὰ δοθεῖ μιὰ ὁποιαδήποτε στιγμή, ὅμως τυχαίνει ἱστορίες νὰ βρίσκονται στὸ στάδιο τῆς ἐπεξεργασίας γιὰ πολὺ καιρὸ πρὶν τὴν δημοσίευσή τους στὸ twitter.
Ε.Σ: Πῶς προέκυψε ἡ ἰδέα γιὰ τὶς «μικρὲς ἱστορίες»; Προηγήθηκε τὸ twitter ἢ ἡ ἰδέα; Τὸ μέσο ἢ τὰ κείμενα;
Φ.Μ: Τὰ μέσα ἐπικοινωνίας καὶ ἡ τεχνολογικὴ πρόοδος στὸν τομέα αὐτὸ μὲ ἐνδιέφεραν πάντα. Ἔτσι, γρήγορα συμπάθησα κι ἐξοικειώθηκα μὲ τὸ twitter. Πρόκειται γιὰ μέσο ποὺ παρέχει τὴ δυνατότητα παραγωγῆς κειμένων σὲ μιὰ πολὺ ἐνδιαφέρουσα μορφή. Κάποια στιγμὴ εἶχα τὴν ἰδέα νὰ χρησιμοποιήσω τὸ μέσο αὐτὸ γιὰ νὰ γράψω λογοτεχνικὰ κείμενα σ’ αὐτὴν τὴ νέα μορφὴ τῶν 140 χαρακτήρων. Ἔτσι γεννήθηκαν οἱ «μικρὲς ἱστορίες».
Ε.Σ: Θεωρήσατε λοιπὸν ὅτι τὸ twitter προσφέρει δυνατότητες ποὺ ἄλλα μέσα δὲν προσφέρουν; Θὰ μπορούσατε, μέσῳ αὐτοῦ, νὰ ἐπιτύχετε στόχους ποὺ δὲν θὰ ἦταν ἐφικτοὶ μὲ ἄλλα μέσα;
Φ.Μ: Δὲν εἶναι τόσο οἱ δυνατότητες ποὺ προσφέρει τὸ συγκεκριμένο μέσο, ὅσο –θὰ ἔλεγα– οἱ περιορισμοὶ ποὺ αὐτὸ ἐπιβάλλει ποὺ κάνουν τὴ διαφορά. Κι αὐτὸ εἶναι τὸ συναρπαστικὸ στοιχεῖο τοῦ twitter. Θεωρητικὰ θὰ μποροῦσα νὰ εἶχα τὴν ἰδέα νὰ γράψω κείμενα 140 μόλις χαρακτήρων καὶ χωρὶς τὸ twitter. Δὲ συνέβη ὅμως αὐτό. Εἶναι ὄντως οἱ περιορισμοὶ τοῦ twitter ποὺ ὁδήγησαν σὲ μιὰ συγκεκριμένη ἀνάγκη, αὐτὴ τῆς τόσο σύντομης καὶ περιεκτικῆς ἔκφρασης.
Ε.Σ: Στὰ κείμενά σας εἶναι ἐμφανὴς ἡ ἐπιρροή σας ἀπὸ τὸ χῶρο καὶ τὴ γλώσσα τῆς διαφήμισης ποὺ συνιστᾶ τὸν πρωτεύοντα τομέα ἀπασχόλησής σας. Οἱ «μικρὲς ἱστορίες» εἶναι κείμενα περιεκτικά, ἰδιαιτέρως ἐκφραστικὰ καὶ μὲ ἔντονη τὴν αἴσθηση τοῦ χιοῦμορ. Αἰσθάνεσθε ὄντως ἐπηρεασμένος ἀπ’ τὸ χῶρο τῆς διαφήμισης; Πῶς βιώνετε τὴ σχέση αὐτὴ λογοτεχνίας-διαφήμισης;
Φ.Μ: Θεωρῶ δεδομένη τὴν ἐπιρροή μου ἀπ’ τὸ χῶρο τῆς διαφήμισης, αὐτὸ εἶναι βέβαιο. Ἂν δὲν διέθετα τὸ συγκεκριμένο ὑπόβαθρο καὶ δὲν ἐργαζόμουν γιὰ 15 πλέον χρόνια στὸν τομέα τῆς διαφήμισης, ἐνδεχομένως νὰ μὴν ἔφτανα ποτὲ στὴν ἰδέα γιὰ τὶς «μικρὲς ἱστορίες». Ἐξάλλου, στὴ διαφήμιση ἐξίσου, τὸ ζητούμενο εἶναι νὰ ἐπικοινωνήσει κανεὶς ἕνα μήνυμα ὅσο πιὸ σύντομα καὶ περιεκτικὰ γίνεται. Αὐτὸ ὀφείλεται στὸ γεγονὸς ὅτι λίγα δευτερόλεπτα, στὴ συγκεκριμένη περίπτωση, κοστίζουν πολὺ κι ἔτσι πρέπει κανεὶς νὰ ἐπικοινωνήσει στὸν ἐλάχιστο αὐτὸ χρόνο ὅσα περισσότερα μπορεῖ. Τὸ σημαντικὸ γιὰ μένα εἶναι ὅτι στὶς «μικρὲς ἱστορίες» μπορῶ νὰ ἐφαρμόσω ὅσα ἔμαθα στὸ χῶρο τῆς διαφήμισης, τὴ σύντομη δηλαδὴ καὶ περιεκτικὴ ἔκφραση, χωρὶς ὡστόσο ὑποδείξεις ἀπὸ κάποιον πελάτη ὡς πρὸς τὸ περιεχόμενο. Ἐγὼ ἀποφασίζω τί θὰ ἀφηγηθῶ καὶ μάλιστα χωρὶς τοὺς οἰκονομικοὺς περιορισμοὺς συγκεκριμένου χαρτοφυλακίου. Αἰσθάνομαι ἔτσι ἐλεύθερος, μέσα στὸν περιορισμὸ τῶν 140 χαρακτήρων, καὶ τὸ ἀπολαμβάνω.
Ε.Σ: Σὲ ἄρθρο τοῦ περιοδικοῦ Spiegel, ὅπου γίνεται λόγος γιὰ τὴ βράβευσή σας μὲ τὸ βραβεῖο Grimme 2010, χρησιμοποιεῖται γιὰ πρώτη φορᾶ στὴ γερμανικὴ γλώσσα ὁ ὅρος «ἐλάχιστη λογοτεχνία» (“Winzliteratur”). Θεωρεῖτε ὅτι τὰ κείμενά σας συνιστοῦν νέο λογοτεχνικὸ εἶδος; Ποῦ θὰ κατατάσσατε τὶς «ἐλάχιστες ἱστορίες» [«tiny tales»] ὡς πρὸς τὰ διάφορα εἴδη τῆς λογοτεχνίας;
Φ.Μ: Ὁ ἴδιος ὁ ὅρος «ἐλάχιστες ἱστορίες» [«tiny tales»] συνιστᾶ νεολογισμό, σὲ μιὰ προσπάθεια αὐτοαναφορᾶς κι ὁρισμοῦ. Ὁ ὅρος «ἐλάχιστη λογοτεχνία» [«Winzliteratur»] εἶναι εὔστοχος, ἐνῶ ἐγὼ συνηθίζω νὰ χρησιμοποιῶ ἐξίσου τὸν ὅρο «ὑπέρμικρη λογοτεχνία» [«Microfiction»]. Ὅσο γιὰ τὶς «ἐλάχιστες ἱστορίες», δὲ θὰ τολμοῦσα νὰ ἰσχυριστῶ ὅτι συνιστοῦν νέο λογοτεχνικὸ εἶδος. Πρόκειται μᾶλλον γιὰ ἕναν διαφορετικὸ τρόπο ἔκφρασης τῆς λογοτεχνίας, ἕναν νέο τρόπο χρήσης της. Μικρὰ διηγήματα ὑπῆρχαν καὶ παλαιότερα κι αὐτὲς ἐδῶ εἶναι, ἂν μὴ τί ἄλλο, πολὺ σύντομες ἱστορίες. Πρόκειται γιὰ μιὰ νέα μορφὴ τῆς λογοτεχνίας, ἡ ὁποία ἐπιβλήθηκε ἀπὸ τὶς καινούργιες τεχνολογίες.
Ε.Σ: Ἂς γίνουμε λοιπὸν πιὸ συγκεκριμένοι κι ἂς περάσουμε στὶς «ἐλάχιστες ἱστορίες» αὐτὲς καθαυτές. Γιὰ τὴν ὀνομασία τους ἐπιλέξατε τὸν ἀγγλικὸ ὄρο “tiny tales”. Μὲ ποιά κριτήρια ἐπιλέξατε αὐτὸν τὸ χαρακτηρισμὸ καὶ γιατὶ στὴν ἀγγλικὴ γλώσσα;
Φ.Μ: Ὁ ὅρος αὐτὸς προέκυψε αὐθόρμητα, ἀλλὰ κατέληξα σ’ αὐτὸν γιὰ διάφορους λόγους. Ἤθελα μιὰ ὀνομασία εὔστοχη, «πιασάρικη», ὅ,τι δηλαδὴ μοῦ προσέφερε ἡ παρήχηση τοῦ ἀγγλικοῦ ὄρου. Ταυτόχρονα, συνιστᾶ ὁρισμὸ τοῦ πράγματος, περιγράφει αὐτὸ ποὺ εἶναι, πράγμα ἐξίσου σημαντικό. Τέλος, ἤθελα μιὰ ὀνομασία ποὺ θ’ ἀκουγόταν εὐχάριστα καὶ θὰ προκαλοῦσε ἐνδιαφέρον. Νομίζω ὅτι μὲ τὴ συγκεκριμένη ὀνομασία στὰ ἀγγλικὰ κατορθώνω νὰ ἐκφράσω αὐτὸ ποὺ ἤθελα.
Ε.Σ: Διαβάζοντας κανεὶς τὰ κείμενά σας, διαπιστώνει τὴν τάση σας πρὸς ὁρισμένα θέματα, καθὼς περιστρέφεστε πολύ, γιὰ παράδειγμα, γύρω ἀπὸ τὸ παιχνίδι παρελθόντος-παρόντος, ἐνῶ συχνὰ διηγῆστε ἐκρήξεις, ἐκπλήξεις κλπ. Ἐπιλέγετε συνειδητὰ συγκεκριμένη θεματολογία, πρόκειται γιὰ προσωπικά σας ἐνδιαφέροντα ἢ γιὰ κάτι ποὺ προκύπτει ἀπ’ τὴν ἴδια τὴ φύση τῶν κειμένων;
Φ.Μ: Εἶναι δύσκολο νὰ ἀπαντήσει κανεὶς αὐτὸ τὸ ἐρώτημα γιὰ τὸ σύνολο τῶν κειμένων. Ὡστόσο, θεωρῶ ὅτι ὁ κύριος λόγος εἶναι πὼς τέτοια «κοσμικὰ» σενάρια «ἀποκάλυψης» ἐνδείκνυνται δραματουργικὰ γιὰ τέτοιου εἴδους κείμενα. Ὅταν σὲ μιὰ ἱστορία τριῶν προτάσεων μπορῶ νὰ καταστρέψω τὴ γῆ μὲ μιὰ-δυὸ λέξεις, ὁ ἀπόηχος εἶναι μεγαλύτερος ἀπ’ ὅ,τι ἂν διηγιόμουν μιὰ μικρὴ ἱστορία ἀγάπης. Ἔτσι, τόσο μέσα ἀπ’ τὴν προσωπική μου ἐμπειρία, ὅσο καὶ ἀπ’ τὰ σχόλια ποὺ ἀποκομίζω, ἔχω διαπιστώσει ὅτι τέτοια σενάρια καταστροφολογίας προσφέρονται γιὰ τόσο σύντομες ἱστορίες. Πρόκειται, λοιπόν, γιὰ συνειδητὴ ἐπιλογή. Ὅσο γιὰ τὸ παιχνίδι παρελθόντος-παρόντος, τὸ χρησιμοποιῶ ὡς μέσο, προκειμένου νὰ διηγηθῶ τὸ ἱστορικὸ παρελθὸν ἐκ νέου καὶ νὰ δώσω ὑπόσταση σὲ σενάρια ποὺ εἶναι μὲν φανταστικά, θὰ μποροῦσαν δὲ —ἔστω καὶ θεωρητικά— νὰ ἰσχύουν. Ἔτσι γιὰ παράδειγμα ἐξηγῶ τὸ χαμόγελο τῆς Μόνα Λίζα ὡς μιὰ προσπάθειά της νὰ καταπνίξει ἕνα αὐθόρμητο γέλιο.
Ε.Σ: Τί θὰ λέγατε σὲ ὅσους βλέπουν στὶς «ἐλάχιστες ἱστορίες» σας μιὰ «ἀπειλὴ» γιὰ τὸν κόσμο τῆς λογοτεχνίας;
Φ.Μ: Δὲ θεωρῶ ὅτι οἱ «ἐλάχιστες ἱστορίες» συνιστοῦν ἀπειλὴ γιὰ συγκεκριμένα εἴδη, οὔτε γιὰ τὸ χῶρο τῆς λογοτεχνίας γενικότερα. Πρόκειται γιὰ κείμενα ποὺ ἐπιβλήθηκαν ἀπ’ τὶς νέες τεχνολογίες, ὑπάγονται ὡστόσο σὲ συγκεκριμένο πλαίσιο κι ἀκολουθοῦν τοὺς δικούς τους κανόνες. Ἡ τεχνολογικὴ ἐπανάσταση εἶναι γεγονός, βρίσκει διεξόδους σὲ ὅ,τι μᾶς περιβάλλει καὶ δὲν ἐπιτρέπεται νὰ τὴν παραβλέψουμε.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου