13/1/14

"Εγώ δεν είμαι εγώ"...


     Χουάν Ραμόν Χιμένεθ
     (24.12.1881-29.05.1958)

Δελτίο Τύπου



«Ἐγὼ δὲν εἶμαι ἐγώ» - 
Καθρέφτες καὶ εἴδωλα στὴ ζωὴ καὶ τὸ ἔργο τοῦ Χουὰν Ραμὸν Χιμένεθ
  

«Εγώ δεν είμαι εγώ» διατείνεται ο Χουάν Ραμόν Χιμένεθ στο ομότιτλο ποίημά του, γεννώντας όντως το ερώτημα ποιος να είναι άραγε ο Ανδαλουσιανός αυτός ποιητής και ποιο ή ποια τα «εγώ» του. Αυτά τα «εγώ», αυτά τα είδωλα του ποιητή, θα διευρευνήσουμε κοιτάζοντας στον εκάστοτε καθρέφτη, προκειμένου να γνωρίσουμε τόσο τον ποιητή που έφερε το 1956 ένα βραβείο Νομπέλ στον ισπανόφωνο κόσμο, όσο –κυρίως!– τον άνθρωπο Χουάν Ραμόν. Πώς αλλιώς, αφού στο χαρακτήρα του Χιμένεθ βρίσκει την αιτία και το λόγο ύπαρξής του ο «ατσαλάκωτος» στίχος του, όπου τίποτα απολύτως δεν είναι τυχαίο ούτε περισσεύει. Ο ελεύθερος –ίσως καλύτερα, ελευθεριάζων– στίχος  μοιάζει να μην υπήρξε ποτέ πριν (ή και μετά) περισσότερο ανελεύθερος. Είναι ο στίχος που άσκησε βαθύτατη επιρροή τόσο στους ποιητές της περίφημης γενιάς του ’27 της ισπανικής ποίησης (Πέδρο Σαλίνας, Χόρχε Γκιγιέν, Χεράρδο Ντιέγο, Ντάμασο Αλόνσο, Βιθέντε Αλεϊχάντρε, Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα, Εμίλιο Πράδος, Λουίς Θερνούδα, Ραφαέλ Αλμπέρτι, Μανουέλ Αλτολαγκίρε), όσο και σε ισπανόφωνους ποιητές από την αντίπερα όχθη του Ατλαντικού, όπως η Αλεχάντρα Πισαρνίκ κ.ά. Χαρακτήρας ιδιόρρυθμος, αγαπούσε να μισεί τη φύση, τη χώρα του, τον εαυτό του…

Έλενα Σταγκουράκη
 
***


 Η πρώτη εκδήλωση του 2014 στη σειρά «Έντεκα σημαντικοί ποιητές του 20ου αιώνα» είναι αφιερωμένη στον Χουὰν Ραμὸν Χιμένεθ, βραβείο νόμπελ λογοτεχνίας 1956. Με την φετινή σειρά εκδηλώσεων το Ίδρυμα «Τάκης Σινόπουλος, ολοκληρώνει τον Δωδέκατο Κύκλο «Ποίηση: Λόγος και Τέχνη 2013-2014».


Η μεταφράστρια Έλενα Σταγκουράκη θα παρουσιάσει το έργο του μεγάλου Ανδαλουσιανού ποιητή την Τετάρτη 15 Ιανουαρίου 2014 στις 8 μ.μ. στο σπίτι του Τάκη Σινόπουλου επί της οδού Τάκη Σινόπουλου αρ. 22 στον Περισσό.



Δεν υπάρχουν σχόλια: